Akt, kicsit másképp

Valahonnan – valahová címmel nyílt fotótárlat a művelődési központban Szabó Márta székesfehérvári fotóművész munkáiból. A megnyitón Niksz Gyula fotográfussal közösen próbáltuk kideríteni, hogy honnan indult és hová tart maga az alkotó, aki eddigi munkásságából adott ízelítőt válogatásával.

Szabó Mártát mintha valami láthatatlan kéz terelgette volna, hogy valahová oda jusson, ahol most tart. Nem készült fotográfusnak, a grafika érdekelte, de műszaki rajzoló-szerkesztő lett, majd újabb kitérő következett, az informatika, ami a mai napig a kenyérkereső foglalkozása. Aztán 2003-ban elérkezett a fényképezés ideje, amibe olyan intenzitással vetette bele magát, mintha lemaradásban lenne, s pótolni akarna valamit. Gyors tempóban jöttek a sikerek, a különböző szerveztek tagsága, a kiállítások és természetesen a díjak is.

Ugyanakkor az útkeresés időszaka is volt a kamerával a kézben eltöltött első néhány év. Reklámfotós szeretett volna lenni elsősorban, a sors azonban megint másfelé irányította, egyetlen ilyen képe sem készült, de születtek igazi riportképek, s készültek már a műtermi felvételek is, amelyek jelezték az irányt, amerre tart. 

Az hamar kiderült számára, hogy neki fontos: a képen embernek kell lennie, persze addig azért születtek olyan felvételek is, mint a száguldó lovak, a várost uraló galambok vagy a természet szülte absztrakció. 

Az emberek mellett a mozgás ábrázolása vonzza, lehet az bármi: a már említett lovak vagy a hintán az égfelé repülő kislány, de akár a tér furcsa, torzított labirintusában bolyongó alakok, és persze leginkább a nő. A nő, különböző helyzetekben, tánc közeben például és lehetőleg ruhátlanul. Mert az igaz kedvenc az akt – ahogy az alkotó maga is mondja – a női, pontosabban az emberi test, mert férfiakat is a kamerája elé enged. 

Szabó Márta: Fellegekkel szárnyaló (Fotó: M.N.P.)

Ezen a terepen mozog legotthonosabban Szabó Márta – ide tartott, ide vezetett az útja, s ebben a műfajban mutatkozik meg leginkább eredeti látásmódja, képalkotásának kreativitása. Kerüli a klasszikusnak mondható, megszokott beállításokat – akt, kicsit másképp, mondhatnánk. Az árnyékok és a fények kombinálásával – fekete-fehérben – ábrázolt nőalakjai szokatlan, nem feltétlenül felismerhető helyzetekben, olykor elmosódva, esetleg sejtelmesen-szemérmesen, máskor inkább kitárulkozva mutatják föl a női test különlegességét, szépségét, netán még a képen szereplő személyiségét is. Mert ahogy a fotográfus vallja, számára az alkotói folyamatnak része a modellel való bensőséges kapcsolat, némi túlzással azt szokta mondani: ha kicsit nem szerelmes a modelljébe, akkor nem is születhet jó kép.

Forrás: Érdi Újság, Szerző: M. Nagy Péter, Fotók: M. Nagy Péter